بهتر است خودمان کامپیوترمان را سر هم کنیم یا آن را آماده بخریم؟
 

بهتر است خودمان کامپیوترمان را سر هم کنیم یا آن را آماده بخریم؟

زمانی بود که تب کامپیوترهای خانگی حسابی داغ شده بود و کسانی که از آن سر در می آوردند و خود را گیک این کار می دانست، حداقل یک بار خودشان کامپیوتری را سر هم کرده اند. اگر چه این راه ارزان تر تمام می شد، اما در این میان اغلب افراد ترجیح می دادند کامپیوترشان را از شرکتها خریداری کنند و فکر می کردند آنها بهتر می دانند چگونه قطعات را سر هم کرده و به اصطلاح  آن را اسمبل کنند.  و البته در کشور ما تقریبا خرید کامپیوتر سر هم شده توسط کارخانه های بزرگ غیر ممکن است.

 
اما سوال اینجا است که آیا هنوز هم این رویه به صرفه است و منطقی به نظر می رسد؟ و اصلا عقلانی است که هنوز سراغ کامپیوترهای رومیزی و سر هم کردن آنها برویم؟
 
اگرچه سر هم کردن کامپیوترتان توسط خودتان هنوز هم انعطاف بیشتری در انتخاب امکانات و کنترل هزینه ها به وجود می آورد. اما با توجه به فروکش کردن تب بازار کامپیوترهای رومیزی، اکنون دیگر انجام این کار توسط شرکت ها هم مستلزم پرداخت هزینه اضافه چندانی نخواهد بود.
 
اما بگذارید نگاهی نکته سنج تر به این موضوع داشته باشیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
 
عصر صعود لپ تاپ ها

غیر ممکن است بتوان زوال کامپیوترهای دست ساز گیک ها را بدون توجه به ظهور و صعود لپ تاپ ها تفسیر و تحلیل کرد. زمانی بود که همه از دسک تاپ استفاده می کردند. لپ تاپ ها بسیار گرانقیمت بودند و برای انجام کارهای روزانه تقریبا بسیار کند به نظر می رسیدند.
 
با کاهش اهمیت قدرت پردازش (به خصوص اینکه در تمامی کامپیوترهای مدرن امروزی می توان قدرت کافی برای وبگردی، اجرای برنامه های معمول همچون آفیس و ... را بدون دردسر در اختیار داشت) و توجه به این موضوع که با هر قیمتی می توان لپ تاپ مناسب را در بازار یافت، اغلب مردم ترجیح می دهند به جای کامپیوترهای دسکتاپ سراغ خرید لپ تاپ ها بروند. و متاسفانه اینجا شما نمی توانید یک قاب خالی لپ تاپ خریده و قطعات مورد نظرتان را درون آن جای دهید. و حتی اگر چنین چیزی ممکن بود، آنگاه با یک دستگاهی فوق العاده سنگین روبرو می شدید.
 
و سرانجام، برای اینکه به سراغ ساخت یک کامپیوتر دسکتاپ (PC) بروید، مهم این است که شما واقعا یک کامپیوتر دسکتاپ بخواهید. زیرا امروزه اغلب کاربران لپ تاپ های سبک و کارآمد را ترجیح می دهند.
 
منافع ساخت یک PC
دو دلیل اصلی می تواند باعث شود که شما سراغ ساخت کامپیوتر رومیزی خودتان بروید: انتخاب آزادانه قطعات و صرفه جویی مالی. 
 
سر هم کردن یک کامپیوتر توسط خودتان، به شما اجازه می دهد تا تمامی مشخصات اختصاصی قطعات را یک به یک انتخاب کنید. و این شرکت نیست که برای شما تصمیم بگیرد کدام قطعات و چه مارکی را درون دستگاه قرار دهد. 
 
شما حق انتخاب هر چیزی از کیس کامپیوتر تا سیستم خنک کننده را دارید. اینکه یک کیس بزرگ و غول پیکر داشته باشد یا یا کیس جمع و جور. اینکه برای سیستم خنک کننده به فن ها قناعت کند یا یک سیستم خنک کننده آبی کامل و کارآمد سر هم شود. 
 
و در گذشته انتخاب سر هم کردن سیستم توسط خودتان  باعث می شد که در هزینه ها هم صرفه جویی زیادی کنید. اینکه خودتان قطعات را از شرکت ها و فروشندگان مختلف و با قیمت مناسب تهیه کنید و در کنار هم سوار کنید، احتمالا به صرفه تر از آن است که تمام این کارها را به یک شرکت بسپارید. 
 
و از سویی هم نتیجه نهایی سخت افزاری قدرتمند است. زیرا شما مطمئنا سراغ CPU قوی تری می روید که راحت تر اورکلاک شود. یا اینکه سخت افزاری را انتخاب می کنید که دوام بیشتری داشته باشد. تا اینکه شرکت قطعاتی را خریداری کرده که سود بالاتری دارند.
 
کامپیوتری که خودتان سر هم می کنید، برای ارتقا هم دردسر کمتری دارد. شرکت ها معمولا برای خدمات پشتیبانی و گارانتی پشت کیس را برچسب زده و لاک و مهر می کنند. لذا شما بدون مراجعه به خودشان، امکان تغییر در سخت افزار را ندارید. 
 
نکات منفی ساخت یک PC

این مهم است که به خاطر داشته باشید ساخت کامپیوتر توسط خودتان مشکلات و نکات منفی را نیز به همراه دارد. اولین مورد زحمت و کار بیشتری است که باید متحمل شوید. مطمئنا اگر بدانید که چه باید کرد، این کار چندان مشکل نیست. حتی برای یک گیک، جستجو به دنبال بهترین قطعات، مقایسه قیمت ها، انتظار برای دریافت آنها و سر هم کردن یک کامپیوتر ممکن است بیش از حد هم طول بکشد.
 
گارانتی هم یک مشکل مهمتر و زیان آورتر است. اگر شما یک کامپیوتر آماده از شرکتی  خریداری کنید، هنگام مشکل می توانید سراغ آنها رفته و خواستار حل مشکل شوید. و دیگر لازم نیست نگران این باشید که ایراد کار از کجا است.
 
اما اگر خودتان کامپیوتر را سر هم کرده باشید، و مشکلی در کارکرد آن پیش بیاید، خودتان باید با آن سر و کله زده و راه حل را پیدا کنید. حال مشکل از کجا است؟ مادربورد، سی پی یو، رم، کارت گرافیک، یا منبع تغذیه؟ اول اینکه تست جداگانه هر کدام بدون قطعات اضافی و تجهیزات کار مشکلی است. دوم اینکه هر یک از اینها تولید کارخانه های مختلفی هستند و گارانتی های جداگانه دارند. لذا پس از تعیین قطعه معیوب، تازه نوبت به پیگیری شرکت گارانتی می رسد.
 
آیا هنوز بهتر است که خودمان کامپیوترمان را سر هم کنیم؟
خب، بگذارید اینگونه بگوییم که اگر شما هنوز به یک کامپیوتر دسکتاپ نیاز دارید و مایل هستید خودتان آن را سر هم کنید، توجه به چند نکته ضروری است. اول اینکه همیشه به خاطر داشته باشید که شرکت ها قطعات را به صورت عمده خریداری می کنند و احتمالا آنها را با قیمت بهتری می توانند کنار هم بگذارند. اگر شما یک کاربر معمول کامپیوتر هستید که آن را برای استفاده های عادی روزمره می خواهید، چندان به صرفه نیست که خودتان آن را سر هم کنید.
 
اما است که شما به دنبال یک چیز قدرتمند تر از حد معمول باشید، داستان فرق می کند. شاید شما یک سیستم فوق قوی برای بازی کامپیوتری می خواهید که لازم است سریع ترین گرافیک و CPU موجود در بازار را داشته باشد. یا اینکه می خواهید هر یک از قطعات درونی کامپیوترتان ساخت شرکت خاص باشند. 
 
ساخت کامپیوتر توسط خودتان به شما آزادی عمل بسیار بیشتری در ترکیب قطعات مورد نظر می دهد. اما این کار هنوز هنگامی ارزشمند و قابل قبول است که یک گیمر یا کاربر حرفه ای باشید. در غیر این صورت برای کاربران معمولی و گیمرهای عادی چندان ارزش افزوده ای ندارد که بخواهند چنین هزینه و صرف وقتی را متحمل شوند.
 
شاید در یک کلام بتوان گفت: تنها صرفه انجام این کار، در لذت انجامش توسط خود شما است. نظر شما در این خصوص چیست؟
 
منبع: نارنجی

نظرات شما عزیزان:

angelƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
ساعت22:12---1 آبان 1392
متشکر از پست ها مفیدی که میذارید.یه خواهش داشتم لطفا یه پست درباره ی درست کردن اکانت یاهو بذارید من باهاش مشکل دارم.به نظر میرسه رمز رو قبول نمیکنه.ممنون
پاسخ:خواهش خوشحالم از اینکه سر میزنید.ساخت اکانت یاهوو فعلا امکان پذیر نیست یاهوو کشور ایران را از لیست خود حذف کرده


angelƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
ساعت15:14---29 مهر 1392
ممنون از مطاب خوبی که دارید.خیلی زحمت کشیدید و متشکر


پاسخ: نظرتون باعث دلگرمی..ممنون که وقت گذاشتید..


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



پیشگامی ال جی، بوش، سیسکو و ABB برای خلق استاندارد «خانه هوشمند»
بنچمارک آیپد ایر، ۹۰٪ سریعتر از آیپد ۴ با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز برای چیپ A7 سامسونگ الکترونیکس چقدر بزرگ است؟ بهتر است خودمان کامپیوترمان را سر هم کنیم یا آن را آماده بخریم؟ عکسی تاریخی از اولین انبار محصول اپل: اتاق خواب استیو جابز عرضه تلفن های هوشمند دیزایر 709d، دیزایر 7060 و دیزایر 7088 اچ تی سی در بازار چین بهترین تبلت های بازار برای سلایق و استفاده های مختلف (به انتخاب سایت laptopmag) داستان سکتور معیوب: چرا هارد درایوها دچار Bad Sector می شوند و چه باید کرد؟ ObjectDock > AK Angry Birds Seasons > AK Metal Slug 5 > AK Metal Slug 4 > AK Metal Slug 3 > AK Metal Slug 2 - Super Vehicle > AK Street Fighter 3 > AK New Super Mario Forever 2012 > AK Warcraft III: The Frozen Throne > AK
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان AH Team و آدرس www.akstudio.LXB.ir  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان